همه چیز درباره استفاده گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه در طراحی ساختمان‌ها و همچنین در فروش هر چه بهتر آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد. در حقیقت طراحی دکوراسیون پیش از این اهمیت چندانی نداشت، اما با گذر زمان بسیاری از مدیران مشاغل دریافتند که فضای داخل محیط کارشان می‌تواند تاثیر به‌سزایی در روحیه و کاربری بیشتر افراد داشته باشد. علاوه‌بر این طراحی دکوراسیون برای محیط‌های مسکونی نیز طرفداران زیادی پیدا کرد و روش‌ها و ایده‌های مختلفی برای انجام این کار پدید آمده است. یکی از ایده‌های خلاقانه برای طراحی داخلی محیط، استفاده از گیاهان آپارتمانی است که جلوه فوق‌العاده‌ای به محیط می‌بخشد. علاوه‌بر این گیاهان مختلف می‌توانند در بهبود انرژی حاکم بر فضا تاثیر زیادی داشته باشند و به همین علت انواع مختلفی از این گیاهان امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید درباره استفاده از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.

انواع گیاهان آپارتمانی مختلف

گیاهان آپارتمانی به طور کلی نسبت به سایر گیاهان موجود در بازار از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و به همین علت می‌توانند با وجود نور یا رسیدگی کمتر رشد مناسبی داشته باشند. به همین علت این نوع گیاهان معمولا برای فضاهای مسکونی و اداری بکار گرفته می‌شوند و طرفداران زیادی دارند. برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره تعدادی از این گیاهان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نخل لیندا

نخل لیندا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی در دنیا شناخته می‌شوند که ظاهر زیبایی دارد و معمولا برای فضای آشپزخانه‌ای با کابینت‌های رنگی می‌تواند جلوه فوق‌العاده‌ای داشته باشد. نخل لیندا دارای برگ‌های فرفری و تنه نسبتا ضخیمی است که ظاهر آن را بی‌نهایت متفاوت می‌سازد. یکی از ویژگی‌های مهم نخل لیندا شرایط ساده نگهداری از آن است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. در حقیقت نخل لیندا به دلیل شرایط ساده نگهداری می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد تازه‌کار محسوب شود.

این گیاه نسبت به خشکی گیاه مقاومی به شمار می‌رود و اگر برای مدت زمان طولانی نتوانید به آن آب بدهید، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. علاوه بر این بهتر است دقت داشته باشید که نخل لیندا رشد کندی دارد و همین نکته این گیاه را برای محیط‌هایی با فضای محدود و کوچک مناسب می‌سازد. اگر بخواهیم درباره زیستگاه اصلی نخل لیندا صحبت کنیم، می‌توان گفت که این گیاه به مناطق خشک جنوبی مکزیک بازمی‌گردد و همین نکته منجر به مقاومت بالای نخل لیندا در برابر کم‌آبی شده است. این گیاه عموما به نور کامل مستقیم یا غیر مستقیم برای زنده ماندن نیاز دارد و گیاهی سازگار شناخته می‌شود.

زاموفیلیا

یکی دیگر از محبوب‌ترین گیاهانی که در دنیای امروز به عنوان زیباترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود، زاموفیلیا است. این گیاه آپارتمانی در دو نوع زاموفیلیای سبز و زاموفیلیای بلک در بازارهای گل وجود دارد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. زاموفیلیای بلک یا سیاه، دارای بر‌گ‌هایی با رنگ بنفش تیره می‌باشد که در ظاهر سیاه دیده می‌شود. دقت داشته باشید که این نوع زاموفیلیا نیز در ابتدا دارای برگ‌های سبز رنگ بوده است و به مرور زمان تیر‌ه‌تر می‌شود.

بسیاری از طراحان داخلی این نوع گیاه را به دلیل رنگ خاص خود برای محیط‌هایی با دکوراسیون منحصر‌به‌فرد انتخاب می‌کنند تا علاوه بر ایجاد انرژی مثبت در فضا، هارمونی مناسبی نیز با محیط داشته باشد. زاموفیلیای سبز نیز از گیاهان زیبایی است که شرایط نگهداری نسبتا ساده‌ای دارد. این نوع گیاه در برابر خشکی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد و در صورت قرار دادن آن در فضای مناسب و رسیدگی به آن رشد بسیار خوبی خواهد داشت. البته باید دقت داشته باشید که این نوع گیاه عموما رشد کندی دارد و بهترین نکته مثبت درباره آن، امکان تکثیر ساده آن می‌باشد. گیاه زاموفیلیا جز گیاهان سمی اپارتمانی شناخته می‌شود که بهتر است تکثیر آن دور از دسترس کودکان انجام شود.

نخل شامادورا

امروزه به دلیل گستردگی استفاده از گیاهان آپارتمانی در طراحی دکوراسیون داخلی محیط‌های گوناگون، ممکن است گیاهان تکراری را در فضاهای متفاوت دیده باشید که جذابیتی برای شما نداشته باشند. اما نخل شامادورا یکی از جذاب‌ترین گیاهان موجود در دنیا است که می‌توان آن را به عنوان یک گیاه آپارتمانی در نظر گرفت و از آن در چنین فضای مراقبت کرد. نخل شامادورا نوعی نخل کوهی می‌باشد که به طور کلی گیاه سخت‌گیری نیست و به شرایط پیچیده‌ای برای رشد و زندگی نیاز ندارد.

اما باید دقت داشته باشید که در هر صورت رشد و سرزنده بودن گیاهان شما به مراقبت هر چه بیشتر افراد نیاز دارند و یکی از مهمترین این مسائل، نور کافی برای آن‌ها است. اما با این وجود نخل شامادورا با نور مصنوعی نیز سرزندگی خود را حفظ خواهد کرد و به همین علت گزینه مناسبی برای نگهداری در خانه‌های کم‌نور به شمار می‌رود. این گیاه در صورت کاشته شدن در خارج از خانه به بیش از دو متر خواهد رسید و ظاهر فوق‌العاده زیبایی خواهد داشت. دقت داشته باشید که خاک مورد نیاز برای نخل شامادورا باید به خوبی زهکشی شده باشد و در غیر این صورت خاک سنگین گیاه شما را با مشکل روبرو خواهد کرد.

نخل اریکا

زیبایی گیاهان آپارتمانی یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در زمان انتخاب این گیاهان افراد به آن توجه دارند. اما با این وجود دقت داشته باشید که شرایط نگهداری گیاهان نیز می‌تواند در پروسه انتخاب گیاه اهمیت داشته باشد. زیرا گیاهانی که به توجه و مراقبت بیشتر نیاز دارند، احتمال از بین رفتن آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. نخل اریکا یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای خرید به عنوان گیاه آپارتمانی آن را در نظر بگیرید. این گیاه در فضاهایی مانند خانه و محیط‌های کاری و اداری مانند بانک‌ها جلوه زیبایی دارد و انرژی بسیار خوبی به محیط اضافه می‌کند. این گیاه سازگار در معرض خطر انقراض قرار گرفته است اما همچنان با برگ‌های زیبای خود توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

بسیاری از افراد حرفه‌ای در این زمینه معتقدند که نخل اریکا به نور مستقیم برای رشد نیاز دارد اما اگر روزهای زیادی را با این گیاه زیبا گذرانده باشید، می‌توانید ببینید که نخل اریکا در نور غیرمستقیم کامل بهترین رشد را خواهد داشت. همچنین این گیاه باید در محیطی نسبتا گرم نگهداری شود و در فصول سرما و به ویژه زمستان، به مراقبت شدید احتیاج خواهد داشت. خاک مناسب برای این نوع گیاه نیز خاکی سبک به همراه ph=6 می‌باشد.

یوکا

اگر به جستجو درباره گیاهان آپارتمانی علاقمند باشید، حتما با گل یوکا آشنایی دارید. گل یوکا نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی ظاهر متفاوت‌تری دارد. در حقیقت بسیاری از افراد گل یوکا را به عنوان نوعی درختچه خانگی می‌شناسند که می‌تواند فضای خانه شما را دگرگون سازد. این نوع گیاه مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر آفات مختلف دارد و دارای برگ‌های شمشیری شکل می‌باشد.

گل یوکا یکی از گیاهانی است که در کشور هند از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و عموما از آن برای ساخت محصولات دستی مختلف استفاده می‌کنند. این گیاه برای رشد بهتر به نور کامل خورشید نیاز دارد و به همین علت باید آن را در کنار پنجره قرار بدهید تا آسیب نبیند. اما بسیاری از افراد معتقدند که گل یوکا با وجود نور غیر مستقیم نیز به مشکل نخواهد خورد و در شرایط سخت نیز با محیط سازگار خواهد بود. یکی از تفاوت‌های یوکا با دیگر گیاهان آپارتمانی نوعی خاک آن‌ها است. زیرا گیاه یوکا به خاک‌های شنی و خشک برای رشد نیاز دارد و باید در زمان خرید به این نکته دقت ویژه‌ای داشته باشید. علاوه‌بر این جابجا کردن گلدان‌های گیاه یوکا به صورت متناوب نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در شرایط رشد این گیاه داشته باشد و آن‌ها را سرحال‌تر سازد.

پاچیرا

اگر به دنبال نوعی گیاه شرقی برای زیبا کردن محیط کار یا زندگی خود هستید، گیاه پاچیرا مناسب‌ترین گزینه برای شما است‌. گیاه پاچیرا یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که از زمان‌های پیش در کشورهای مختلف مانند چین نماد خوشبختی به شمار رفته است. به همین علت از آن زمان قرار دادن این گیاه خوش‌یمن در فضاهای مختلف، احساس خوبی به افراد القا می‌کرده است و همین محبوبیت این گیاه را بیشتر ساخته است.

گیاه پاچیرا برای نگهداری به شرایط پیچیده‌ای نیاز ندارد و بهتر است تنها درباره آبیاری و نور مناسب برای این گیاه تحقیق کرده باشید. گیاه پاچیرا در نور مستقیم و غیرمستقیم امکان زندگی دارد و با مشکل چندانی روبرو نخواهد شد. بسیاری از متخصصان این نکته را ذکر می‌کنند که گیاه پاچیرا در اغلب موارد در سایه نیز به ادامه رشد خود می‌پردازد و به طور کلی گیاه سازگاری است. اما از نظر آبیاری پاچیرا، بهتر است بدانید که این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد. دقت داشته باشید که خاک و ریشه خیس می‌تواند پاچیرا را کاملا نابود سازد اما مرطوب بودن خاک آن شرایط را برای سرحال ساختن پاچیرا فراهم می‌کند.

کاکتوس افوربیا

یکی دیگر از انواع گیاهان آپارتمانی که معمولا کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند، کاکتوس‌ها هستند. کاکتوس‌ها دارای انواع متفاوتی می‌باشند که کاکتوس افوربیا از زیباترین آن‌ها است. کاکتوس افوربیا نسبت به سایر مدل‌های کاکتوس‌ها ظاهر از زیبایی برخوردار است  و عموما در مناطق خشک آفریقای جنوبی رشد می‌کند. این گیاه به دلیل داشتن ظاهری شبیه به شمعدان، به درخت شمعدان نیز شهرت دارد.

کاکتوس افوربیا معمولا با قرار گرفتن در برابر نور خورشید رشد مطلوبی خواهد داشت و بعضی از انواع این گیاه در سایه نیز رشد مناسبی دارند. اما دقت داشته باشید که میزان نور باید تا حدی باشد که برگ‌های کاکتوس شما نسوزد. همچنین قرار گرفتن این کاکتوس در هوای سرد می‌تواند به سادگی آن را نابود کند اما فضای گرم مشکلی برای این گیاه به وجود نخواهد آورد. دقت داشته باشید که برای ابیاری این نوع کاکتوس نباید خاک آن را غرق در آب کنید.

کاکتوس تیروکالی

یکی از انواع دیگر کاکتوس‌ها که جذابیت بصری زیادی دارد، کاکتوس تیروکالی می‌باشد. این نوع کاکتوس به کاکتوس مدادی نیز معروف است. زیرا شاخه‌های باریک و مدادمانندی دارد و از خانواده کاکتوس‌های افوربیا می‌باشد. این نوع گیاه در برابر خشکی مقاومت بسیار زیادی دارد و به همین علت شرایط نگهداری آن بسیاری ساده است. دقت داشته باشید که نگهداری از کاکتوس تیروکالی در فضای بسته خانه به دقت و توجه ویژه‌ای احتیاج دارد. زیرا شیره این نوع کاکتوس هیدروکربن سمی دارد که می‌تواند برای انسان‌ها خطرناک باشد.

 به همین علت بسیاری از افراد از خرید آن پشیمان می‌شوند و به سراغ سایر انواع گیاهان آپارتمانی می‌روند. در اصل در زمان نگهداری این گیاه باید دقت کنید تا با شاخه‌های آن تماس نداشته باشید. علاوه بر این کاکتوس تیروکالی معمولا به نور زیادی برای رشد احتیاج دارد و در محیط تاریک نابود خواهد شد. این نوع کاکتوس نیز مانند عمده انواع کاکتوس‌ها به سرما حساس است و در محیط گرم رشد بهتری خواهد داشت.

پیله‌موآ

شاید نام این گیاه تا به حال به گوش شما نرسیده باشد اما قطعا آن را دیده‌اید. این گیاه نوعی گیاه آپارتمانی مقاوم و مستحکم است که تنه نسبتا ضخیمی دارد. یکی از اصلی‌ترین نکات موجود درباره دراسنا ریکی، سمی بودن و خطرناک بودن این گیاه برای حیوانات خانگی است که باید به آن توجه داشته باشید. اما این گیاه در نور غیرمستقیم به سادگی رشد می‌کند و به محیطی روشن برای زندگی نیاز دارد. معمولا خاک‌های زهکشی شده و سبک برای این نوع گیاهان مناسب‌تر هستند و می‌توانند شرایط خوبی را برای گیاه فراهم کنند. تکثیر پله موآ نیز روند سختی ندارد و دقت داشته باشید که این گیاه به رطوبت نسبتا زیادی احتیاج دارد.

برگ انجیری

شاید تصور کنید که برگ انجیری گیاهی تکراری برای بکار بردن در طراحی دکوراسیون محسوب می‌شود. اما این گیاه همچنان در صدر جدول گیاهان پرطرفدار خانگی و آپارتمانی قرار دارد. زیرا این گیاه دارای زیبایی منحصربه‌فردی است که می‌تواند فضای شما را دگرگون سازد. همچنین گیاه برگ انجیری به طور ویژه‌ای در محیط‌های بسته رشد گسترده‌تری دارد و به همین علت طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. برگ‌های این گیاه ظاهری چرمی، براق و قلبی شکل دارند که بسیار زیبا می‌باشد. در اغلب موارد اگر برگ انجیری در فضای باز کاشته شود، دارای گل خواهد بود. یکی از ویژگی‌های برگ انجیری، سرسبز بودن همیشگی این گیاه است که توجه خریداران را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این گیاه برگ انجیر به نور زیاد و غیر مستقیم برای رشد بهتر نیاز دارد. البته این گیاه در سایه نیز رشد مطلوبی خواهد داشت.

جمع بندی

بر اساس آنچه گفته شد انواع مختلفی از گیاهان آپارتمانی وجود دارند که هر یک برای محیط‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت هر یک از این گیاهان مختلف به نور، رطوبت، نوع خاک و شرایط ویژه‌ای احتیاج دارند تا رشد مناسبی داشته باشند. انتخاب صحیح این گیاهان بر اساس شرایط نگهداری باید به درستی انجام شود تا افراد بتوانند در زمان مناسب به خوبی از این گیاهان مراقبت کنند. آنام فلاور  یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های حال حاضر کشور در زمینه گل‌های آپارتمانی، گلدان‌ فایبرگلاس، فلاورباکس فایبرگلاس و … است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
با ما تماس بگیرید
×